måndag 8 september 2008

Jävla finsmakare!

Det är måndag och framför datorn står ett glas med två isbitar, färskpressad apelsinjuice och Cointreau. Jag har aldrig riktigt varit bra att hålla det där traditionella med vardagar och helgdagar.

Alla som har känt mig i mer än några dagar brukar i regel veta att jag anser att apelsinjuice är gudarnas gåva till människan, om de nu skulle ha funnits. Så att jag även skulle tycka om Cointreau, som är 40%ig apelsinlikör, är kanske inte så förvånande. Att den här flaskan sen kostar 300kr är inte heller så förvånande, eftersom jag aldrig tycks nöja mig med ”den billiga skiten.”

Tillsammans blir det en underbar blandning (just med färskpressad apelsinjuice, det är inte alls lika gott med paketerad). Jag körde med:

1 pressad apelsin, med fruktkött
ca 4 cl Cointreau (trög som jag är så glömde jag såklart att mäta. Men det blev rätt starkt, i alla fall.)

Eftersom jag inte tyckte att det var snobbigt nog så avnjöt jag även några bitar av Lindts mörka apelsinchoklad. Fy fan för mig och mina vanor. Men mer pengar i plånboken gör väldigt mycket, har jag märkt.

Gott var det, i vilket fall. Rekommenderas.

5 kommentarer:

  1. Äh. Finns ingen anledning att hälla i sig billigt skräp. När det gäller saker man dricker, eller äter, av andra skäl än att man behöver ämnena de innehåller är det oftast bättre att skära ned på kvantiteten än kvaliteten.

    //JJ

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är sunt att ställa krav på det mesta man använder: på sin mat, på sin dryck, på sin litteratur, film et cetera. Varför nöja sig med någonting dåligt, när man kan få någonting bättre?

    //JJ

    SvaraRadera
  3. Maria - Ja, tydligen. Tur att jag uppskattar min situation bara. ;)

    Johan - Absolut. Jag kan inte hålla med mer. Och jag lever verkligen efter höga krav... Men det vore så praktiskt om jag, någon gång, skulle kunna tycka om en billig vara. Men, men. Lever man i ett I-land så gör man.

    SvaraRadera
  4. Åh, just det! Jag tycker faktiskt mycket om makaroner och köttbullar, samt sådana där billiga nudlar i portionspaket.

    SvaraRadera