torsdag 18 september 2008

Tips, nr 1: Litchi/lychee

Jag har varit lite smått tagen av lychee (av någon anledning använder jag alltid det engelska namnet) i flera år nu. Det är en röd frukt, stor som en jordgubbe, typ, med hårt skal, vitt fruktkött och hård kärna. Söt och mycket säregen smak. Går inte att ta miste på när man väl har haft den i munnen.

Till min stora förvåning så har jag dock märkt att få faktiskt har smakat denna rubin från Kina. Därför får detta bli mitt första tips till omvärlden på denna blogg. Eftersom en så stor del av världen svänger förbi här, liksom.

Problemet är dock att det inte alltid är så lätt att få tag i lychee (och färsk så kostar den en smula pengar också). Det går dock, här i Sverige. Finns på ICA ibland, t.ex. Jobbigare är det att skaffa fram Bols Lychee-likör, som smakades idag och uppskattades väldigt mycket. Systembolaget bemödar sig inte med den, varken i ordinarie eller i beställningssortimentet. I mer suspekta butiker (nämligen kinesiska livsmedelsbutiker) kan man hitta dricka gjord på frukten. Den är ofta väldigt god, den också.

Seså. Ut och leta nu.

2 kommentarer:

  1. Aldrig hört talas om. :)

    SvaraRadera
  2. Då börjar du leta nu i veckan då, hoppas jag? ;)

    SvaraRadera