söndag 26 oktober 2008

Framgång: Tranbärslikör



För någon vecka sedan blev min första seriöst tillverkade likör färdig för slutprocessen. Det vill säga, silning och filtrering. Jag tog faktiskt inte tiden, men jag kan ärligt säga att det tog i alla fall bra mer än sex timmar. Resultatet blev dock bara inte en klar och fin röd dryck, utan jag fick en biprodukt. En alkoholkräm. Efter varje gång genom ett grövre kaffefilter stannade en smörja kvar, som tillslut fyllde en mindre burk. Den här tjockleken är nog svaret på varför hastigheten på droppandet låg på någon droppe i sekunden... Jag visste inte att det var så många droppar på en halvliter.

Vid det här laget så är mer än hälften av flaskan slut. Under loppet av några dagar har åtta pers fått smaka och dela med sig av sitt omdöme. Alla tyckte om den. Några tyckte att den var ”riktigt jävla lyckad”. Jag har redan fått en förfrågan om större produktion. Men bäst av allt är kanske att jag själv tyckte riktigt mycket om den. Ljuvt småsur, mycket tranbärig och inte alls så söt. Mums!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar tranbär!
    Ta med dig likören när du svänger förbi också! *har redan börjat planera en dag med de Lint-snack och goda drycker*

    Er.. jag kan baka nått gott så känns det som att jag tillfört något jag med :P

    SvaraRadera
  2. Du ska ju bjuda på te, så det är klart att du tillför! ;)

    En de lint-och-smaktestardag låter inte alls dumt, måste jag säga. Vi får försöka fixa det någon gång. :)

    SvaraRadera