onsdag 29 april 2009

Ingefärskakor med lime

Jag lever! Och jag har precis bakat de kanske godaste småkakorna någonsin. Kan… inte sluta… äta… måste… ta en…till…

Ingefärskakor med lime

25-30 stycken

25 sötmandlar
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
Rivet skal av 2 tvättade limefrukter
1 msk ljus sirap
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Ungen på 175 grader. Hacka mandeln fint. Rör ihop smör och socker poröst (jag testade något nytt och smälte smör och socker med varandra i en kastrull. Jag vet inte om det spelar någon egentligen roll. Det kändes mest praktiskt). Tillsätt vaniljsocker, ingefära, limeskal och sirap.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Arbeta in mandeln för hand.
Dela degen i tre delar, rulla ut ca 30 cm långa, och platta till dem på plåten, som du inte har glömt lägga bakplåtspapper på.
Grädda i mitten av ugnen i 12 minuter. Skär längderna i sneda kakor medan de är varma.

Ändringar och förslag på ändringar av mig: bortsett från sockersmörexperimentet så tog jag 2 ½ limefruktsskal bara för sakens skull (jag ville ha limekakor med ingefära, men det gick visst inte. Mer lime nästa gång!). Jag körde 12 minuter i ugnen med ”normal” värme, och efter det ytterligare ett par minuter med grillning ovanifrån för att ge kakorna lite mer färg.
Till nästa gång ska mer mandel användas (40 mandlar känns lagom) och råsocker ska användas.

Receptet kan med fördel varieras också. Jag ska testa apelsin och kanel!


(Receptet hämtat ur Carolina Hofbergs Citrusköket, kokboken som verkligen fattat vad som ska vara huvudingrediensen i allting.)

1 kommentar:

  1. jisses, vicken inspiration jag fick av din blogg, jag gör själ lite mer alkoholfria test. Håller med citrus är det bästa på dena jord. www.akinomfunderar.blogspot.com

    SvaraRadera