onsdag 13 maj 2009

Fransk laxlåda

2 pers

2 laxfiléer
1 purjolök
2 äpplen
2 ½ dl Kelda mellangrädde
2 tsk – 2 msk fransk senap*

Ungen på 200 grader. Skär laxen i kuber. Krydda med salt. Skiva purjolöken. Kärna ur och tärna äpplena. Lägg allt i en ugnssäker form. Blanda grädde och senap och häll över. In i mitten av ugnen i 20-25 minuter.

Servera med ris (eller potatis om du har sämre smak än mig) och lämplig sallad.

* Originalreceptet säger 2 tsk, så jag skriver dit det för sakens skull. Men blargh, det blir inte mycket senapssmak med det. Jag använder aldrig mått, men 2 msk är nog vad jag brukar ha i, ungefär.

Från arla.se (2005).

1 kommentar:

  1. Lät väldigt intressant. Brukar inte vara så förtjust i tillagad frukt, men jag har minsann hittat undantag ibland. På tal om fisk: http://www.tasteline.com/recept/saffranskryddad_fisksoppa_med_lax_och_torsk
    Hur gott som helst! *tips*

    SvaraRadera