söndag 14 juni 2009

Marulk med hummer och örtpotatis

Idag åt jag sjukt god och sjukt dyr mat. Jag hade förvisso bara tänkt lägga upp saker jag gjort själv på bloggen, så det här får bli en parentes; jag hjälpte bara till lite på ett hörn. Någon gång i framtiden måste jag bjuda någon på det här. När jag känner att jag har råd att göra hemlagad mat som kostar mer än 100 kr per person...



Marulk med hummer och örtpotatis


4 pers


600 g marulk

1 hummer, 350 g

200 g små potatisar

smör

färsk timjan

Såsen:

1 lök

1 vitlöksklyfta

100 g palsternacka

2 dl vitt vin

2 dl crème fraiche

färsk persilja


1. Skala potatisarna noga så att de blir jämnstora

2. Koka dem klara och stek dem sedan någon minut i lite smör och hackad timjan

3. Hacka löken och vitlöken

4. Skala palsternackan och tärna smått

5. Fräs det hackade i lite smör och häll sedan på vinet och crème fraichen. Koka i 10 min

6. Klipp 2 msk persilja och mixa såsen.

7. Smaka av såsen med salt och peppar.

8. Dela fisken i fyra delar och bryn dem i smöret. Ställ sedan in i 180 graders ugn i 5 minuter

9. Plocka ut köttet ur hummerns stjärt och klor. Stek det hastigt i lite smör.

10. Lägg en bit fisk på varje tallrik. Arrangera hummerköttet ovanpå och häll såsen runt omkring. Servera potatisarna till.

3 kommentarer:

  1. Vilka 4 personer hade du tänkt servera om de ska äta 50 potatisar var? ^^

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt små potatisar, såklart...

    SvaraRadera
  3. Ja, det funkar om det är 200g potatisar =)
    200 potatisar kändes rätt besvärligt, även för den matgladaste av gäster :P

    SvaraRadera