onsdag 11 februari 2009

Chokladguiden: Bendicks Bittermint


För några månader sedan köpte jag en sådan där dyr liten chokladask (till mig själv, mohaha!), med namnet Bendicks Mint Collection. Den mest träffande beskrivningen är nog ”6 varianter av After Eight”, där minst hälften är godare än vanliga efter åttor. Jag skulle såklart kunna skriva om de olika typerna, men jag är för lat och det var för länge sedan jag åt upp dem. Köp om du gillar mint och choklad. Inte svårare än så.

Men. En sak måste lyftas fram. Den gudomliga saken som är Bendicks Bittermint.

Mintklumpen i mitten är ganska hård och nästan lite torr. Inget rinnande eller flytande här inte. Chokladöverdraget består av 95 % kakao. Vilket såklart är tokmycket och nästintill oätligt som det är. Men tillsammans med minten så blir det en… smaklöksorgasm? Ja, det är nog en ganska bra beskrivning.

Bortsett från den här asken så har jag bara sett dem säljas löst på ett ställe. I en liten, dyr butik i Kalmar. Jag har förvisso inte hunnit leta runt i Linköping än, men det ska definitivt göras. Det skulle ju inte skada om jag hittar dem till ett vettigt pris också. För de jag köpte gick på 12 kr styck. Vilket är en del för en chokladbit som inte alls är särskilt stor.

Fast sett till smaken är det ju förstås hur billigt som helst. Om det inte fanns några andra alternativ skulle jag inte ha några problem med att betala en hundralapp styck för dem.

2 kommentarer:

  1. Chooooklad. Nu vill jag ha. ;___;

    SvaraRadera
  2. "Orgasmgod." Klassiskt ord från en av mina kompisar. ;)

    SvaraRadera