lördag 6 december 2008

Doften av tranbär och blodgrapefruit


Idag har likörtillverkningsfabriken öppnat igen. Och mina händer kommer lukta blodgrapefruit i flera dagar, misstänker jag.

Till vänster. En ny, något större, sats av den där tranbärslikören som ungefär alla verkar tycka om. Jag funderar på att köpa en femlitersdunk och göra det ordentligt någon gång, men jag vet att filtreringsprocessen kommer döda mig.

I mitten. Det här ska bli riktigt spännande. Och ja, det är en hel blodgrapefruit som ligger och flyter i. Det var spännande att pressa den genom hålet. För det första så krävdes det mycket muskelkraft för att försiktigt pressa den för stora frukten genom den lilla öppningen. För det andra så ”svettades” frukten något kopiöst utav trycket. Det verkar som ett den istället för att gå sönder tryckte ut juice genom skalet. Frukter som svettas är ett av mina nya intresseområden.

Till höger. Tranbär, igen, fast med lite ändringar. Istället för sockerlag har jag lagt i innehållet från en vaniljstång (något jobbiga att arbeta med). Jag hoppas att det, istället för socker, ska ta bort den där sura beskheten som tranbär kan få.

Bieffekt av dagens procedurer: jag har ingen vodka kvar. Ena flaskan var ju tvungen att köpa på Systemet. Det tar emot lite. Jag vill till Tyskland eller i alla fall Danmark och bunkra upp, annars kommer det här lilla intresset inte vara ekonomiskt försvarbart när jag återvänder till (minskat) CSN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar