torsdag 4 december 2008

Problem i vårt samhälle


Det här är något som alltid, alltid, alltid har stört mig. Jag brukar på skoj använda det här för att betygsätta ställen jag äter på.

Jag pratar givetvis om den allvarliga bristen på högkvalitativa citrusdrycker på restauranter. Det är enkelt: citrus, med apelsinen i spetsen, är det godaste som existerar på denna planet. I juiceform kan citrus, med apelsinen i spetsen, drickas till alla maträtter. För det passar faktiskt till allt.

Detta har restaurantvärlden inte förstått. Så vad får jag, som den citrusberoende personen jag är, när jag vill ha ”ett glas apelsinjuice utan is” till min måltid? Till att börja med så är det absolut inte juice. Juice innebär att drycken ska vara 100% från frukt, utan tillsatser (som äckligt jävla sötningsmedel). Är det riktigt illa får jag motsvarigheten till BOBs apelsinsaft. Dra åt helvete. Oftast är det väl någon form av JO-grejs, sådant där med lite mer apelsin i sig. Det duger, i brist på annat, men det är banne mig inte juice och att kalla det ”apelsinjuice” är en skymf som borde vara bestraffbar.

När jag faktiskt får apelsinjuice på en restaurant vill jag alltid tacka för det. För det är så himla ovanligt. ”Hej, du, tack för att ni serverar vad som står i menyn! Uppskattas verkligen.”

Om det skulle finnas färskpressad apelsinjuice, som i att jag hör juicepressen från bordet jag sitter vid, då jävlar är det inte långt ifrån extas. Snacka om femstjärnigt ställe!

Men som om det här inte vore sorgligt nog… Tills nu har jag pratat om bristen på apelsinjuice. Vanlig, enkel apelsinjuice, från den där orangea frukten som alla känner till och beundrar så. Var finns alla andra citrusfrukter?! Va? Va?! VA?!

Om jag äter på en restaurant som erbjuder blodapelsinjuice av någorlunda kvalité så ska jag lämna hundra kronor i dricks. Det har ni mitt ord på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar