fredag 5 december 2008

Lime och apelsin går hem!

För ett tag sedan skrev jag om tre nya/pågående likörprojekt. Nu är samtliga klara och avsmakade.

Myntan var fullständigt vedervärdiga. Den smakade värre än den luktade och den luktade fan gammal kloak. End of story.

Limen smakade jag först utan sockerlag. Jag tyckte om den, men eftersmaken var riktigt besk. Så med ett minimalt tillägg av socker hoppades jag kunna ta bort udden av det. Det lyckades inte riktigt. Men jag har stora förhoppningar på nästa experiment, för lime är verkligen något att satsa på. I munnen är det riktigt… limeigt, surt och starkt och sådär. Inte helt förvånande så är det än så länge bara jag som tycker att den är drickbar. Folk förstår sig inte på charmen med sura citrusfrukter. Suck.

Men den hängande apelsinen, spetsad med kryddnejlikor blev en riktig succé. (Som bonus pressade jag apelsinen vid sidan om. Apelsinglögg! Mums!). Jag trodde ju inte att det här riktigt skulle fungera, men så var alltså inte fallet. Vodkan har sugit åt sig mycket av apelsinsmaken (tillräckligt mycket för att inte överhuvudtaget smaka vodka längre. Detta är en bra sak). Nejlikan ligger som en fin, trevlig bakgrund. Med lite sockerlag (som förhöjda smaken avsevärt, faktiskt) blev det här en vinnare. Kommer garanterat att göra mer. Problemet är dock mängden jag får ut av varje sats. Knappt 3 dl åt gången, som tar en månad. Det går nämligen inte riktigt att göra det i större mängder, eftersom apelsinen måste hänga fritt, och ska jag då ha flera stycken måste jag ha gigantiska kärl.

Jag är nöjd. Nu är det dags experimentera med lite nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar