söndag 28 december 2008

Tips nr. 5: Björksaft

Jag reagerade ungefär som Mowgli (”Äta myror?”) när jag öppnade årets mest spännande julklapp: Björksaft. Aldrig hört talas om. Jag visste att man kunde göra te på granbarr, men att koka saft på björklöv? Nåja, det mesta går väl att göra med det naturen bjuder på, men att saft på björkblad för det första skulle vara gott och för det andra bli en kommersiell produkt hade jag aldrig kunnat gissa.

För det var faktiskt en smakupplevelse som var lika god som exotisk (huruvida en björk är exotisk lämnar jag åt sidan). Det var ingen direkt stark smak, men tillräckligt tydlig och… annorlunda. Mums, i vilket fall!

Finns att köpa här.

AlterHedens Rabarberi ligger bakom påfundet. Och de har gjort en massa annat intressant, som jag har god lust att beställa. Vad sägs om Blåklintsaft, till exempel?

1 kommentar:

  1. "Årets mest spännande julklapp", säger du? *sträcker stolt på sig* ;)


    Hehe, jag tycker det är skitkul att den gick hem istället för att bli en flopp. För jag var liiite orolig alltså. Hade ingen aning om det skulle vara gott eller inte, men jag tänkte att det var värt en chansning.
    Nu måste jag bara testa själv också. ;)

    SvaraRadera